עין טל המומחים לרפואת עיניים

הרמת עפעפיים וניתוחי עפעפיים

ניתוח הרמת עפעפיים הוא אחד הניתוחים הפלסטיים שנכנס לרשימת הניתוחים השכיחים ביותר, המתבצע עם או ללא הרמת גבות. ברוב המקרים מדובר בתופעה הקשורה בגיל, למרות שגם גנטיקה אינה טומנת ידה בצלחת.

כל מה שצריך לדעת על ניתוחי הרמת עפעפיים

העפעפיים עוטפות את העיניים מלפנים ומגינות עליהן. מעל העפעפיים העליונים נמצאות הגבות ובשוליהן התחתונים נמצאים הריסים. העפעפיים התחתונים תחומים מלמטה על ידי עצמות הלחיים העליונות ובשוליהן העליונים הריסים התחתונים.

ההזדקנות משפיעה על העפעפיים במספר מישורים. עם הגיל, ישנה הדדקות כללית בעובי העור ואובדן האלסטיות שלו, וכתוצאה מכך רפיון עור המלווה כפלים וקמטוטים בעיקר באזורי כיווץ חוזר של שרירי הפנים, הספטום, אותה רקמה העוטפת את שקיות שומן הארובה, מתרופף, ומאפשר לשומן לפרוץ החוצה ולבלוט. 

כוח הכבידה משפיע הן על הגבות והן על העפעפיים ומושך אותם כלפי מטה. ישנם מחקרים הטוענים כי בנוסף לאלו, ישנו גם שינוי במבנה הגרמי של הארובה, עם תנועה לאחור של עצמות שולי הארובה והלחי יחסית לקרנית העין ואלה משפיעם על הרקמות הרכות הנתמכות בהם. 

התוצאה היא של לפחות חלק מהבאים: גבות צנוחות, קפלי עור עודף מקומט מעל העפעף העליון, עפעפיים ו/או ריסים צנוחים, "שקיות" שומן בולטות מעל ומתחת לעיניים, ושקע מעל עצמות הלחיים העליונות.

כל אלה מהווים מטרד קוסמטי, המקנה לעיניים ולפנים מראה עייף, כבד ונטול חיוניות. יתר על כן, תופעות אלה מלוות לעיתים בביטויים רפואיים כמו כאבי ראש בשל מאמץ יתר של שרירי המצח, פגיעה בשדה הראייה העליון בשל צניחת ריסים ע"י כפלי העור והפרעה לתפקוד יומיומי בשל אי נוחות סביב העיניים בעיקר בזמן קריאה ובעייפות.

הכנה לניתוח עפעפיים. (שאטרסטוק)
הכנה לניתוח עפעפיים. (שאטרסטוק)

ישנה קבוצה של רופאי עיניים אשר התמחו בתת תחום של רפואת העיניים של אזור עפעפיים הנקרא אוקולופלסטיקה. תחום זה עוסק במתן פתרון כירורגי פלסטי וקוסמטי לבעיות אלו בצורת הרמת עפעפיים, עליונים ו/או תחתונים, ולעיתים בשילוב עם הרמת גבות בטכניקה ייחודית.

לעשות ניתוח עפעפיים עליונים, תחתונים או משולב?

בכוחם של ניתוחי עפעפיים, עליונים ותחתונים כאחד, לטפל במטרד שנוצר מהשילוב בין גיל לתורשה, המתבטא במראה עיניים נפוחות או עייפות, מראה זקן וכבד ואף בפגיעה ממשית באיכות החיים. בניתוח הרמת עפעפיים ניתן לתקן צניחה ו/או רפיון של עפעפיים תחתונים, עפעפיים עליונים או את שניהם גם יחד. המטרה היא לסלק עודפי עור, שריר ושומן, וליצור מתיחה חדשה של רקמת העור, ובמקרים מסוימים אף של השומן.

ניתוח הרמת עפעפיים עליונים

בניתוח בן כשעה מסלקים את עודפי העור ושקיות השומן דרך חתך עדין לאורך העפעף העליון בקו הקפל הטבעי כך שבסופו של דבר הצלקת הניתוחית "מתחבאת" בקפל זה וכמעט אינה נראית. בתום ניתוח הרמ עפעפיים עובר עור עפעפיים תפירה עדינה וזמן ההחלמה קצר מאד.

ניתוח הרמת עפעפיים תחתונים

ניתוח הרמת עפעפיים תחתונים, האורך כשעה ו 50- דקות, מתבצע באחת משתי הגישות המקובלות בתחום האוקולופלסטיקה: באחת, דרך חתך חיצוני שמבצעים מתחת לריסים, מסירים את עודפי השומן והעור בתהליך הדומה ל"גיהוץ" של העפעף. השנייה, שהופכת מקובלת יותר ויותר בשנים האחרונות, כוללת את הוצאת שקיות השומן דרך פנים העפעף, ללא צורך בתפרים, ולכן גם ללא צלקות. את עודפי העור ניתן להסיר על ידי חתך עורי חיצוני צידי שאינו נראה . במקרים בהם נותרת "מדרגת שומן" בגבול שבין הלחי לארובה, ניתן לבצע תפרים נוספים פנימיים המיישרים את אותה מדרגה וממקמים מחדש את השומן הנותר, כך שהשקע שנוצר מתחת לעין מתיישר ונעלם. בנוסף, בכוחה של מתיחה קלה של החלק החיצוני של העפעף התחתון, לייצב ולמתוח את העפעף עד כדי עיצוב מחדש של האזור וטשטוש עין שקועה, שקיות שומן ועודפי עור. בכל מקרה, זמן ההחלמה לאחר ניתוח הרמת עפעפיים תחתונים הוא ארוך יותר מזה שלאחר הרמת עפעפיים עליונים ואורך כשבועיים.

ניתוח משולב

ברוב המקרים מקובל לשלב את ניתוח הרמת עפעפיים עליונים עם ניתוח הרמת גבות, בשיטה ייחודית החוסכת חתכים וצלקות, דרך החתך שמבוצע ממילא בעפעף מעל הריסים. הניתוח המשולב יעיל במיוחד ותוצאותיו מצעירות את המראה ב 4 – -10 שנים. התפרים אינם נראים ואין כל צורך בשתלים.

למה אוקולופלסטיקה?

תחום ההתמחות, שנקרא אוקולופלסטיקה, הוא למעשה תת התמחות ברפואת עיניים, המשלב תת התמחות בכירורגיה פלסטית, ומתייחס לבעיות עפעפיים, דרכי דמעות וארובה הדורשות התערבות ניתוחית. בניגוד לפלסטיקאים כלליים, תחום התמחותם מוגדר לאזור העיניים ולכן אין טוב מהם בהבנת האזור. בשל היותם רופאי עיניים, הם מודעים לסכנות בזמן ולאחר הרמת עפעפיים, וחשוב מכך, יודעים כיצד לטפל בסיבוכים, במידה ויתרחשו.

כתב פרופ' אריק נמט מומחה לאוקולופלסטיקה (פלסטיקה של העין) בעין טל, בעל ניסיון ניתוחי רב מהארץ ומהעולם, מיומנות גבוהה וידע מחקרי עשיר בתחום. לתיאום תור אצל פרופסור נמט ניתן לחייג למוקד היעוץ וזימון התורים ב-6612*.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test