עין טל המומחים לרפואת עיניים

ניתוח קטרקט בחולי גלאוקומה – האתגר וההזדמנות

ניתוח קטרקט עשוי להוות הזדמנות חד פעמית לעשות שינוי דרמטי בטיפול בחולה הגלאוקומה; הוא מאפשר לשפר את איכות חיי המטופל, ולהיטיב את השליטה במחלה. מומלץ מאוד לבחור מומחה לגלאוקומה בעל ניסיון בניתוחי קטרקט מורכבים, שיודע לתת מענה מותאם אישית לגלאוקומה סביב הניתוח ואחריו. כדאי לשים לב לאפשרות של שילוב ניתוח גלאוקומה זעיר פולשני עם ניתוח קטרקט.

הקשר בין מחלת הקטרקט למחלת הגלאוקומה

גלאוקומה וקטרקט הן בין שתי מחלות העיניים השכיחות ביותר. קטרקט קיים ברמה מסוימת כמעט בכל אדם מעל גיל 70, גלאוקומה קיימת בכ- 10% מהאוכלוסייה בקבוצת גיל זו. ניתוח קטרקט, בו מוחלפת העדשה העכורה בעדשה סינתטית צלולה, הוא הניתוח השכיח ביותר בעולם המערבי, וגלאוקומה היא הסיבה המובילה בעולם לעיוורון בלתי הפיך. 

הטיפול בגלאוקומה הוא בהורדת הלחץ התוך עיני, שמבוצע בעזרת טיפות, לייזר או ניתוח. היחס בין קטרקט לגלאוקומה הוא מורכב. מצד אחד, ניתוח קטרקט למטופלי גלאוקומה אינו כמו ניתוח קטרקט רגיל וטומן בחובו אתגרים טכניים וסיבוכים ספציפיים; מאידך, הוא מהווה הזדמנות טיפולית מצוינת להיטיב את השליטה בלחץ התוך העיני ולשפר את איכות חייו של המטופל, הזדמנות שרצוי לנצל במידת האפשר.

ניתוח קטרקט בחולי גלאוקומה הוא מורכב

ניתוח קטרקט בחולי גלאוקומה הוא לעיתים קרובות ברמת קושי גבוהה יותר בהשוואה לניתוח קטרקט שגרתי. אצל חולי גלאוקומה שכיח למצוא אחד או יותר מהמאפיינים האנטומיים הבאים: אישון צר, לשכה קדמית רדודה, עין קצרה, עין שקועה, או חוסר יציבות של העדשה. כל אחד מהנ"ל, ובוודאי שילוב שלהם, מעלה את המורכבות הטכנית של הניתוח, ואיתה גם את הסיכון לסיבוכים. לעיתים, נדרשים במהלך ניתוחים אלו עזרים שאינם בשימוש בניתוחי קטרקט שגרתיים, כגון מרחיבי אישון ומייצבי קופסית העדשה. במקרים מסוימים אף נדרש קיבוע של העדשה החדשה לעין, בגלל חולשת המבנה בתוכו היא מושתלת.

בנוסף, במקרים מסוימים גלאוקומה עלולה לצאת משליטה אחרי ניתוח קטרקט, אפילו כאשר הניתוח חלק ונטול סיבוכים. לפיכך חשוב מאוד לעקוב אחרי הלחץ התוך עיני במנותחים אלו, כיוון שישנה סכנה מוחשית להחמרה בגלאוקומה במקרה של עליית לחץ אם זו לא מאובחנת בזמן ולא מטופלת כראוי.

בדיקת מומחה לגלאוקומה, קטרקט וניתוחים מורכבים של המקטע הקדמי, בעל הכשרה ייחודית בניתוחי גלאוקומה זעיר פולשניים.
הדמיית בדיקת ראייה לפני ניתוח קטרקט להורדת לחץ תוך עיני. (צילום שאטרסטוק)

ניתוח קטרקט לטיפול בגלאוקומה

במקרים רבים מראים שניתוח קטרקט מוריד את הלחץ התוך עיני. עם זאת, ניתוח קטרקט לבדו לא נחשב לטיפול מקובל בגלאוקומה, שכן אפקט הניתוח על הלחץ העיני חלש יחסית, והוא נעלם תוך זמן קצר. ישנם מקרים בהם מקובל להתייחס לניתוח קטרקט כטיפול בגלאוקומה. 

דוגמא אחת היא מחלות ב"ספקטרום הזווית הסגורה" (Angle closure spectrum disease), בהן מחקרים רבים הדגימו את כוחו של ניתוח קטרקט לבדו יכול להוריד לחץ היטב, ולאורך זמן. קבוצת מחלות זו כדאי לפעמים לבצע ניתוח קטרקט בשלב מוקדם – אפילו כזה שהקטרקט בו מינימלי והראייה בו עדיין טובה מאוד – על מנת למנוע מחלה קשה ופגיעה בלתי הפיכה בראייה בהמשך הדרך.

דוגמא נוספת למקרים בו ניתוח קטרקט לבד יכול להוות טיפול לגלאוקומה היא כאשר חומר העדשה עצמו גורם לעליית הלחץ, בגלל דליפת חלבונים מן העדשה בקטרקט מתקדם, או אחרי טראומה. יחד עם זאת, כחלק מהשיקולים בבחירת הטיפול הרצוי, חשוב לזכור, לניתוח הקטרקט לבדו יכול להיות גם אפקט הפוך ושלילי על הגלאוקומה – הוצאתה מאיזון. 

שילוב של ניתוחי קטרקט וגלאוקומה – המהפכה כבר כאן

בשנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בעולם ניתוחי הגלאוקומה, לאחר יותר מ- 50 שנה של קיפאון יחסי בתחום. לקבוצת ניתוחי הגלאוקומה הקלאסיים נוספו ניתוחים רבים תחת הקטגוריה של "ניתוחי גלאוקומה זעיר-פולשניים" (Minimally Invasive Glaucoma Surgery – MIGS). ניתוחי הגלאוקומה הקלאסיים הינם אפקטיביים ומוכחים בהורדת לחץ, אולם בעלי פרופיל סיבוכים מורכב. מסיבה זו ניתוחים אלו נדחים לעיתים קרובות לשלבים מאוחרים של המחלה, לאחר שחלון ההזדמנויות לשימור את הראייה כבר הצטמצם.

מאפיין נוסף של ניתוחי הגלאוקומה הקלאסיים הוא שלמרות שהם ניתנים לשילוב עם ניתוח קטרקט, שילוב זה פוגע במידה מסוימת ביעילותם. למרות האמור לעיל, לניתוחים הקלאסיים הללו עדיין מקום חשוב בארסנל הכלים של מנתח הגלאוקומה.

ניתוחי הגלאוקומה הזעיר-פולשניים מאופיינים בפרופיל בטיחותי טוב מזה של ניתוחי הגלאוקומה הקלאסיים, וחלקם הגדול משתלב היטב עם ניתוח קטרקט. לשילוב של ניתוח קטרקט עם ניתוח גלאוקומה מסוג MIGS מספר יתרונות פוטנציאליים משמעותיים. השילוב הנ"ל מאפשר פעמים רבות להוריד את העומס של הטיפול בטיפות, ובכך להביא לשיפור משמעותי באיכות חייו של החולה; כמו כן, ניתוח MIGS מותאם היטב יכול לשפר את השליטה בלחץ לאורך זמן, ובכך להקטין את הסיכון לאובדן ראייה מגלאוקומה. 

דוקטור אבנר בלקין - מומחי עין טל לרפואת עיניים
ד״ר בלקין אבנר - עין טל

אמנם לחלק מניתוחי ה-MIGS רמת יעילות נמוכה מזו של הניתוחים הקלאסיים, אך יש יוצאים מן הכלל רבים לכלל הזה. ראוי לציון במיוחד ניתוח בשם Gonioscopy Assisted Transluminal Trabeculotomy, או בקיצור GATT, משתלב היטב עם ניתוח קטרקט, מאוד אפקטיבי להורדת הלחץ התוך עיני. כבעל ניסיון אישי רב בניתוח זה, אני בהחלט יכול להעיד על תוצאותיו המצוינות.

לסיכום, מאד מומלץ שכל חולה גלאוקומה שמועמד לניתוח קטרקט ייבדק גם על ידי מומחה גלאוקומה שבקיא בניתוחי ה-MIGS השונים על מנת לתפור את הטיפול הכירורגי המתאים. באותה מידה, ישנה חשיבות עליונה להתייחסות לגלאוקומה הן לפני ניתוח קטרקט (אבחון סוג הגלאוקומה וחומרתה), והן לאחריו.

מאת דוקטור אבנר בלקין, מנהל שירות הגלאוקומה, מרכז רפואי מאיר, כפר סבא. מומחה לגלאוקומה, קטרקט וניתוחים מורכבים של המקטע הקדמי בעין טל. בעל הכשרה ייחודית בניתוחי גלאוקומה זעיר פולשניים.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test