עין טל המומחים לרפואת עיניים

ניתוח הרמת עפעפיים: כשרפואה פוגשת אסתטיקה

צניחת עפעפיים מתבטאת בפנים נפולות ומראה מבגר, ולא פעם גורמת להפרעה בראייה.

ד"ר רן בן כנען: "לאחר הניתוח, לצד הנראות החיצונית, יש שיפור בנוחות ובהפחתת רגישויות".

"לאורך תקופה ארוכה הרגשתי תחושה מאוד לא נעימה בעפעפיים", משחזרת דינה אבוזגלו (51), נשואה ואמא לשלושה, "מדובר בכבדות, יובש מתמשך ועייפות שליוו אותי לכל אורך היום בעבודה וגם בנהיגה בדרך חזרה הביתה. כשכל מגע עם אזור העפעפיים והעיניים היה מציק ולא נעים, גם פעולה פשוטה כמו להתאפר בבוקר, הפכה למטלה מורכבת. לפנים שלי היה מראה עייף וזה הקרין גם על ההרגשה הפנימית. היה לי ברור שמבחוץ זה לא נראה כמו איזו בעיה קריטית שדורשת טיפול, אבל עלי זה העיק והיווה מטרד יומיומי".

במשך שנים הקפידה אבוזגלו להדחיק את העניין, להתעלם ולהמשיך בשגרה כרגיל, אלא שבשלב מסוים היא החליטה שדי, הגיע העת לשינוי. "זה לקח זמן, אבל הבנתי שהמצב כבר נעשה בלתי נסבל", היא מפרטת, "היות ומבחינתי היה פה עניין שהוא הרבה מעבר לקוסמטי, החלטתי לפנות לייעוץ רפואי".

ניתוחי הרמת עפעפיים: למי הם מיועדים?

אבזוגלו היא דוגמה מייצגת לנשים וגברים בגילאי 40 ומעלה הסובלים מצניחת עפעפיים המתבטאת בין היתר בפנים נפולות ובמראה מבגר ועייף. מעבר לעניין האסתטי ולתחושות אי נוחות תמידית, חשוב להביא בחשבון שמצב שכזה עלול להביא גם לפגיעה בראייה.

"במהלך השנים חלים שינויים בעור הפנים וכך גם בעור העפעפיים, שהוא רגיש במיוחד", מסביר ד"ר רן בן כנען, מומחה לאוקולופלסטיקה (פלסטיקה של העין – תחום העוסק בניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות וארובת העין), ומנהל מרפאה במרכז הרפואי עין טל. לדבריו, "אובדן האלסטיות של העור ועודפי העור שנוצרים בעפעפיים, עלולים להביא לפגיעה בשדה הראייה, כאשר העור העודף מסתיר למעשה לעין. יש להבדיל בין שני מצבים: פטוזיס Ptosis)) ודרמטוכלזיס Dermatochalasis)). פטוזיס הוא מצב שבו העפעף עצמו צנוח ומסתיר את ציר הראייה. זהו מצב מולד או מצב נרכש – כחלק ממחלות שונות (כגון מחלות נוירולוגית או מחלות שריר), כתוצאה מניתוחי עיניים, או פשוט משינויים הקשורים לגיל ונובעים מתהליכי התבגרות – וגורמים לחולשת השרירים שאחראים להרמת העפעפיים. דרמטוכלזיס הוא מצב שבו בעיקר עם התקדמות הגיל, יש עודף עור בעפעפיים ולא פעם גם בלט של שומן, כשלעתים הוא מלווה גם בצניחת גבות".

דינה אבוזגלו לפני ואחרי הניתוח, צילום באדיבות: מרכז עין טל

בשנים האחרונות, בארץ ובעולם, ניתוחי עפעפיים הולכים ומתרבים. "צריך לזכור שבראש ובראשונה מדובר בניתוח רפואי שנובע מבעיה תפקודית שנוצרת מצניחת עפעפיים המסתירה לראייה. חשוב גם לדעת שניתוח שכזה יכול אצל חלק מהמטופלים לשפר את הראייה ואף להוריד צילינדר. מה שכן, אם בעבר ניתוחים שכאלו נעשו בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת שהגיעה מסיבות רפואיות בלבד, הרי שהיום המצב אחר. ברור שכאשר התודעה גדולה יותר וטיפולי היופי למיניהם צוברים פופולריות, גם אופי האוכלוסייה וסיבות הניתוח משתנות", מסביר ד"ר בן כנען, "קהל היעד לניתוחים הללו מורכב מאנשים שסימני הגיל ניכרים במראה שלהם, שעודפי העור מציקים להם ופשוט מבקשים להיראות צעירים יותר ולהרגיש חיוניות. לאחר הניתוח, לצד הנראות החיצונית, יש פה גם עניין של שיפור נוחות והפחתת רגישויות ועייפות. ניתן לומר שהדרישה לניתוחי עפעפיים נמצאת בעלייה, ובניגוד למה שאולי חושבים, ממש לא מדובר בניתוח לנשים בלבד".

ניתוחי הרמת עפעפיים: איך מתבצע ההליך הכירורגי?

הדרך לקראת ההליך ניתוחי מתחילה בבדיקת אבחון מקיפה. "המפגש כולל למעשה שני עניינים מרכזיים", מרחיב ד"ר בן כנען, "העניין הראשון הוא רפואי: ביצוע בדיקת עיניים יסודית, שבמהלכה מוודא הרופא שאין למטופל בעיות עיניות כגון יובש בעיניים. העניין השני והלא פחות חשוב, נוגע לתיאום הציפיות – כלומר, לשמוע מה בדיוק מבקש המטופל להשיג באמצעות הניתוח ולאיזה תוצאות הוא מקווה. כשבידי הרופא יש את כל האינפורמציה, מתקבלת ההחלטה המקצועית באשר להתאמת הניתוח המתאים ביותר עבור המטופל".

"כשנפגשתי עם ד"ר בן כנען וסיפרתי לו על התחושות שלי, הרגשתי שבפעם הראשונה יש מי שמבין על מה אני מדברת ומה בדיוק עובר עלי", מספקת בוזגלו את הזווית שלה להליך הטרום ניתוחי, "לפני כל ניתוח תמיד יש לבטים, בכל זאת מדובר בפרוצדורה רפואית, אבל המפגש הזה מאוד הרגיע אותי. קבלתי הסברים על כל פרט שקשור לניתוח וברגע שידעתי מה צפוי ולקראת מה אני הולכת, באופן טבעי מפלס החששות ירד".

על ההליך הכירורגי מפרט ד"ר בן כנען: "מבחינתי, בריאות העין היא בראש סדר העדיפויות וזה מה שמנחה אותי לכל אורך ההליך הרפואי. הניתוח מתבצע בטשטוש או בהרדמה מקומית באמצעות זריקה. כאשר מדובר בתיקון עם עפעף צנוח (פטוזיס), אנחנו מחזקים את השרירים שמרימים את העפעף וגורמים להם לעבוד באופן יעיל יותר. כאשר מדובר בהסרת עודפי עור, הרופא מסמן מראש את עודפי העור בעפעפיים ומחליט כמה עור יש להוריד כדי להשיג את התוצאה הרצויה, תוך שמירה על בריאות העין. אותם עודפי עור מוסרים במהלך הניתוח, כמו גם חלק מהשומן במידה והוא בולט החוצה. אגב, לעתים גם בעפעפיים תחתונים יכולים להצטבר עודפי שומן ועור – ובמצב כזה ניתן לטפל בהם יחד עם העפעפיים העליונים בהליך רפואי אחד. ניתוח עפעפיים עליונים לוקח סביב 45 דקות, כאשר תהליך התאוששות הוא מהיר ומאפשר חזרה לשגרה תוך ימים ספורים".

עוד מוסיף ד"ר בן כנען: "ככל שעודפי העור רבים יותר כך השינוי משמעותי יותר והאפקט גדול יותר. חשוב להדגיש: רוב המטופלים מצפים להיראות הם עצמם, רק בגרסה צעירה וחיונית יותר, ולא רוצים להפוך למישהו אחר לאחר הניתוח".

"המסר שלי הוא שמי שמסתובב עם הרגשה מטרידה באזור העפעפיים לא צריך להגיע לסיטואציה קיצונית כדי לטפל בה", מסכמת אבוזגלו, "אני יכולה לומר שלאחר הניתוח איכות החיים שלי בפירוש השתפרה. אגב, לניתוח היה גם אפקט חיובי על הראייה שלי, כשבבדיקת העיניים שעשיתי לאחריה התברר שירד דיופטר בצילינדר. היום אני בפירוש מרגישה טוב יותר ורואה טוב יותר".

מאת: יונתן סידון מתוך כלכליסט

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test