עין טל המומחים לרפואת עיניים

מרגישים יובש בעיניים?

תחושת חול, אי נוחות, אודם וכבדות בעיניים היא לרוב תוצאה של עבודת עיניים מאומצת.

תתפלאו, אך לפעמים בעיה רפואית היא הזדמנות!

אך, לתסמינים הללו ישנו שם: תופעת "עין יבשה" מוגדרת כתופעה שכיחה בעולם המודרני, המאופיינת בחשיפה מרובה למסכים מכל הסוגים. אורך החיים המודרני שלנו גם מגביר את התופעה, לדוגמא הימצאות בחדרים ממוזגים, עישון, גיל מבוגר, סכרת, הרכבת עדשות מגע ועוד. בנוסף, חשיפה כרונית לשמש ולאבק עלולים גם הם לגרום להיווצרות עיניים יבשות.

בסיס התופעה היא שילוב בין ייצור לא מספק של  דמעות ואידוי מהיר של הדמעות מפני שטח העין. ככל שנקדים לטפל בכך, כפי שממליצים מומחי העיניים של עין-טל כך גם איכות  החיים תשתפר משמעותית. דחייה באבחון הבעיה או בטיפול בה עלולה לגרום לחסימה של הבלוטות בשולי העפעפיים (בלוטות המייבומיאן) ולנזק בלתי  הפיך לפני שטח העין.

כדי להבין טוב יותר את הגורם לעין יבשה חשוב להכיר את מבנה הדמעות, הפועל בשלוש שכבות, אשר נועדות לשמור על רטיבות בעין: השכבה הפנימית ביותר – היא שכבת המוצין שנמצאת במגע עם הקרנית השכבה המימית – ממוקמת מעל השכבה הפנימית והשכבה החיצוני ביותר – שכבת שומן שתפקידה לפעול לפיזור אחיד של הדמעות על פני הקרנית ומניעת אידוי של הדמעות.

תחושת חול, אי נוחות, אודם וכבדות בעיניים - יש פתרון לעיניים יבשות. (שאטרסטוק).

השומן מופרש על ידי בלוטות המייבומיאן הממוקמות בשולי העפעפיים. ככל שאנו מתבגרים, כך בלוטות אלה עלולות להיחסם באופן חלקי או מלא – דבר המוביל לירידה בהפרשת השכבה החיצונית (שכבה שומנית) אשר גורם לאידוי מהיר יותר של הדמעות מפני שטח העין, בנוסף ישנם גורמים סביבתיים ומחלות שונות אשר גורמות גם הפרשה מופחתת של השכבה המימית. 

השילוב בין ירידה באיכות הדמעות וחשיפה סביבתית  (למזגנים, עבודה מול מחשב, וכו') הם אלה שגורמים לעין יבשה. במרכז הרפואי עין-טל, נפתח שירות לאבחון וטיפול בתופעת עין יבשה, בהובלת ד"ר עינן- ליפשיץ מנהלת שירות קרנית וסגנית מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא).

במרכז לטיפול בעין יבשה מבצעים אבחון מדויק ומקיף של התופעה וגורמיה באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום, המאפשרת התאמה של תכנית טיפול מותאמת לכל מטופל ומטופל. בין היתר, הטיפולים כוללים שימוש במכשיר OPE/IPL, וכן טיפולים באמצעות מסכה מיוחדת אשר מייצרת אנרגיית חום נמוכה. הטכנולוגיות הנ"ל מגבירות, בין היתר, את הפרשת השומן בבלוטות המייבומיאן, בשולי העפעפיים ומשפרות את איכות הדמעות.

אבחון וטיפול במקום אחד

תהליך האבחון במרכז לטיפול בעין יבשה בעין-טל כולל בדיקות מקיפות לרבות צילום של שטח העין, אבחון מצב הבלוטות, הערכה של דרגת היובש בעין, הערכה של זמן שבירת הדמעות ומידת ייצור הדמעות. 

בהתאם לאבחון הרפואי וניתוח הממצאים, מתקבלת החלטה על הטיפול המתאים ביותר עבור כל מטופל. לדוגמא, במקרים קלים, ניתנים לסובלים מתופעת "עין יבשה" תחליפי דמעות. לעומת זאת, במקרים מורכבים יותר שבהם שימוש בתחליפי דמעות בלבד אינו מספק בשל מצב בלוטות המייבומיאן והפגיעה בשכבת השומן, מותאמת למטופל תכנית טיפול אישית ייעודית מבוססת על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.

טכנולוגיה מתקדמת

במרכז נעשה תהליך אבחון יסודי, הכולל סדרת בדיקות מקיפות על ידי צוות ייעודי ומקצועי, מומחים בתחום, באמצעות טכנולוגיה מתקדמת פורצת דרךבמהלך האבחון, נעשה, בין היתר, צילום של שטח העין, בדיקה של הבלוטות, בדיקת כמות היובש בעיניים ומידת ייצור הדמעות. תהליך האבחון מאפשר לרופא המומחה לקבוע את  גורם היובש, וחומרת היובש בעיניים ובכך להציע לכל מטופל את הטיפול המתאים ביותר עבורו. 

בנוסף, במרכז מציעים טיפול חדשני ומתקדם באמצעות מכשור רפואי ייעודי OPE/IPL המהווה את קדמת הטכנולוגיה העולמית בתחום. בעזרת גלי אור בעלי אורך גל אחיד מתבצע חימום ממוקד באזור בלוטות המייבומיאן, שגורם להפרשת השומן ומעצים את פעילות הבלוטות. הטיפול מתבצע באזורים חיצוניים לארובת העין, מתחת לעפעף התחתון, הגירוי מפחית את אידוי הדמעות ואת רמת היובש בעיניים.

טיפול מותאם אישית בעין יבשה

טיפול בOPE/IPL מתבצע תחילה בסדרה של שלושה טיפולים. משך הטיפול הינו כ-30 דקות. הטיפול ניתן אחת לחודש. לאחר הסדרה הראשונה, מתבצע אבחון נוסף כדי לקבוע באם יש צורך בהמשך טיפול ומעקב.

טיפול נוסף, נעשה באמצעות מסכה מיוחדת אשר מייצרת אנרגיית חום נמוכה (LEVEL LOW – LLLT TECHNOLOGY LIGHT) באזור העפעפיים. האנרגיה נספגת בגרעיני התאים הקרובים לבלוטות המייבומיאן, ומגבירה את פעילותן. הטיפול באמצעות המסכה מגביר את יעילות הטיפול ב OPE/IPL, ועוזר להפחית משמעותית את רמת היובש. 

"עין יבשה הינו מצב כרוני שמלווה אותנו ועשוי להחמיר עם הגיל", אומרת ד״ר עינן-ליפשיץ. "אי אפשר למגר לחלוטין את התופעה, אך הטיפול נועד לשפר את איכות החיים של המטופל באופן משמעותי. באמצעות התאמת הטיפול הנכון וביצוע הטיפול בזמן הנכון, ניתן להפחית משמעותית את התופעה של עיניים יבשות. ד"ר עינן-ליפשיץ מוסיפה ומדגישה "ככל שמטופל עם יובש בעיניים יקדים להגיע  להיבדק – כך הטיפול יהיה יעיל יותר".

מרכז רפואי עין טל הינו המרכז לרפואת עיניים הגדול והמוביל בישראל. תחת קורת גג אחת מתבצעים מדי שנה אלפי ניתוחים, טיפולי לייזר ובדיקות בכל תחומי רפואת העיניים, ביניהם: קטרקט, גלאוקומה, רשתית, קרנית ופלסטיקה של העין.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test