עין טל המומחים לרפואת עיניים

להפרד מהקטרקט ומהמשקפיים בניתוח אחד

בעשור האחרון אנו עדים למהפך של ממש בתחום ניתוחי הקטרקט, עם הטמעתן של טכנולוגיות חדשות בתחום ביצוע הניתוח (כמו טכנולוגיות הלייזר) ובתחום העדשות המושתלות.

תתפלאו, אך לפעמים בעיה רפואית היא הזדמנות!

ניתוח הקטרקט הינו כנראה הניתוח הנפוץ בעולם. זאת משום שבמרבית המקרים הקטרקט הנוצר אינו תוצר של מחלה – אלא תהליך טבעי של "הזדקנות" והיווצרות עכירות בעדשה התוך עינית. אם בעבר – הציפיות שלנו כמטפלים וכמטופלים היה לצלוח את ניתוח הקטרקט "בשלום" ולאחר מכן להתאים משקפיים לראייה, הרי שכיום – הגישה שונה בתכלית. איננו מקבלים תוצאה זו כמספקת.

למעשה – שילוב של יכולות טכנולוגיות מתקדמות יחד עם שינוי בציפיות המטופלים, הפכו את ניתוח הקטרקט – מניתוח הסרת קטרקט בלבד לניתוח הסרת הקטרקט הכולל הפחתה או ביטול מוחלט של התלות במשקפיים!

במהלך ניתוח קטרקט עם השתלת עדשות טרי-פוקליות, צילום: מרכז עין טל
ניתוח קטרקט עם השתלת עדשות טרי-פוקליות, צילום: מרכז עין טל

איך זה עובד?

בניתוח הקטרקט כיום מבוצע לרוב בהרדמה מקומית (בעזרת טיפות), משכו קצר (נמדד בדקות) וההחלמה בדרך כלל מהירה (תוך ימים/שבועות ספורים). במהלך הניתוח מרסקים את העדשה הטבעית העכורה, שואבים את תוכנה ומשתילים עדשה מלאכותית במקומה. העדשה למעשה משלימה את התיקון האופטי הנדרש לחידוש הראייה.

בעשורים האחרונים מושתלות בניתוחי הקטרקט עדשות גמישות, מתקפלות – דרך חתך קטן מאוד, וללא צורך בתפרים ברוב המקרים. חישוב העדשה המושתלת נעשה לפני הניתוח עצמו, בבדיקה הנקראת ביומטריה.מרבית העדשות המושתלות הינן עדשות חד מוקדיות (מונופוקליות) – בעלות פוקוס (מוקד) אחד. בחישוב מדויק, ניתן לתכנן השתלת עדשה עם פוקוס לטווח רחוק (טווח נהיגה/טלוויזיה וכו' – ההעדפה של רוב המנותחים), או בינוני (מחשב), או לטווח קרוב (קריאה).

בהנחה ולא קיימות בעיות עיניים אחרות (כגון צילינדר/אסטיגמטיזם משמעותי בקרנית, מחלות עיניים אחרות או קשיים משמעותיים בניתוח עצמו), הרי שניתן להגיע לדיוק גבוה מאוד בתוצאת הניתוח. במקרה שכזה, מנותח שבחר עדשה המכוונת לרחוק – יוכל ליהנות מראיה לטווח הרחוק ללא משקפיים… אך מה בדבר הראייה מול המחשב והקריאה?

העדשות שפותרות את הבעיה

פה בדיוק נכנסות לתמונה העדשות מהדור החדש, מקבוצת עדשות הפרימיום:
עדשות מולטיפוקליות (למעשה הן טריפוקליות – נותנות מענה למרחק, למחשב ולקריאה). הנותנות מענה גם למרכיבים אופטיים נוספים בראייה כגון אסטיגמטיזם (צילינדר) בקרנית, ובעיית זוקן הראייה (פרסביופיה – קושי טבעי ביצירת מיקוד למרחקים קרובים, המופיע לרוב בעשור הרביעי – חמישי לחיינו). עדשות מתקדמות אלו יכולות לפתור גם את בעיית הקטרקט, וגם את בעיות הראייה שצוינו!

ראיה עם עדשות מונו-פוקליות מול ראיה עם עדשות טרי-פוקליות. ראיה לפני ואחרי ניתוח קטרקט עם השתלת עדשות טרי-פוקליות, צילום: שאטרסטוק

למי זה מתאים?

העדשות הטרי-פוקליות נותנות מענה לטווח הראייה הרחוק, לטווח הביניים (מחשב) ולטווח הקריאה. הן מותאמות אישית לכל עין בנפרד. ולכן, מטופלים המעוניינים בעדשות מסוג זה חייבים לעבור בדיקת התאמה מדוקדקת ויסודית. לצורך בחירת העדשות הנכונות למטופלים המתאימים. ההתאמה חייבת להיות דו עינית (התאמה של עין אחת לא מספיקה), ובמקרה של ספק בהתאמה – לא מומלץ להשתילן. מאידך, מטופלים שעיניהם נמצאו מתאימות, יוכלו לרוב ליהנות מראייה דו עינית נהדרת, נטולת משקפיים לכל המרחקים.

חשוב לציין כי מנגנון פעולתן של העדשות הטרי-פוקליות  שונה מאופן פעולת המשקפיים המולטיפוקליים, כך שגם אנשים אשר לא הסתגלו למשקפיים המולטיפוקליים יוכלו להימצא מתאימים לעדשות אלו. גם מטופלים המרכיבים משקפיים במספר גבוה, או מטופלים הסובלים מצילינדר, יכולים להימצא מתאימים לעדשות מיוחדות אלו.

הניתוח עצמו ותהליך ההחלמה אינם שונים במהותם מניתוחים בהם מושתלת עדשה רגילה. חלק מהמנותחים עשויים לחוות בשבועות הראשונים מעט הילות וסנוורים, אך מדובר בתופעה אופטית ידועה ולרוב חולפת. עבור מנותחים רבים ההליך פשוט שינה את החיים מקצה לקצה!

ד"ר אלי רוזן מסביר על העדשות שמקטינות או מבטלות את התלות במשקפיים – מתוך מאמר בישראל היוםד״ר רוזן רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר במרכז עין טל – המרכז הכירורגי הפרטי הגדול בארץ לרפואת עיניים. למידע נוסף על ניתוחי קטרקט במרכז עין טל.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test