עין טל המומחים לרפואת עיניים

טכנולוגיית פמטוסקונד לייזר בניתוח קטרקט

במשך שנים רבות ניסו ללא הצלחה לרתום סוגי לייזר שונים לשיפור ניתוח הקטרקט. ההתפתחות האחרונה בניתוחי קטרקט הינה ההצלחה לרתום את הפמטוסקונד לייזר לשימוש בניתוחי קטרקט. במאמר זה יתאר פרופ' גיא קליינמן מומחה לניתוחי קטרקט את התהליך, השיטה, היתרונות והחסרונות.

לרתום את הפמטוסקונד לייזר לשימוש בניתוחי קטרקט

קטרקט הינה התעכרות של העדשה התוך עינית המתרחשת בעיקר עם הגיל, אבל ישנה גם צורה מולדת, מחלות שמגבירות את השכיחות ואף חבלה לעין יכולה לגרום לקטרקט.

התלונה העיקרית של קטרקט קשורה לירידה בחדות הראיה, אך שכיחות גם תלונות של סנוורים, שינוי בצבעים, ראיה כפולה חד עינית או עליה תכופה במספר במשקפיים בגיל מבוגר. ניתוח קטרקט הוא מן הניתוחים העתיקים ביותר – ישנן עדויות לניתוחי קטרקט עוד בימי קדם, כמו בימי הפרעונים. בתחילה היו מחדירים מחט לעין מפילים את העדשה ובכך מפנים את ציר הראיה מהחסימה של העדשה העכורה, בהמשך התפתחו שיטות ניתוח מתקדמות יותר ובהתאם תוצאות הניתוח השתפרו באופן ניכר וכמות הסיבוכים ירדה באופן משמעותי. 

ניתוח הקטרקט הינו הניתוח השכיח בעולם. ההערכה היא שמבוצעים בעולם בשנה כ- 20 מיליון ניתוחי קטרקט, ובישראל בלבד מעל ל- 60,000 ניתוחי קטרקט בשנה. בניתוח המתקדם מתבצע פתח קטן בדופן העין בגודל של בד"כ פחות מ 2.5 מ"מ. בשלב הבא מבוצע פתח עגול במעטפת הקדמית של העדשה אשר מאפשר להגיע אל העדשה ולהוציא אותה, תוך כדי שמירה על שאר מעטפת העדשה שלמה, אשר לתוכה נשתיל בהמשך את העדשה החליפית. בהמשך מוחדרת לעין מחט קטנה הרוטטת, מרסקת את העדשה ושואבת אותה מהעין. בשלב האחרון מוחדרת לעין, לתוך מעטפת העדשה הטבעית שנשמרה בניתוח, עדשה מלאכותית.

ניתוח הקטרקט הינו הניתוח השכיח בעולם. (שאטרסטוק).

פמטוסקונד לייזר מהיר וחד

במשך שנים רבות ניסו ללא הצלחה לרתום סוגי לייזר שונים לשיפור ניתוח הקטרקט. ההתפתחות האחרונה בניתוחי קטרקט הינה ההצלחה לרתום את הפמטוסקונד לייזר לשימוש בניתוחי קטרקט. מדובר בלייזר בטווח ה- (Near-Infrared (1053nm. זהו לייזר מהיר במיוחד "יורה" פולסים ממוקדים במהירות גבוהה של 10-15 שניות ובכך מונע נזק משני לסביבה. הלייזר חודר את הרקמה לעומק קבוע שהוגדר מראש ואנרגיית הלייזר כאמור ממוקדמת בנקודה קטנה של מיקרונים בודדים, נקלטת ברקמה ויוצרת בועית פלסמה קטנה, אשר מתרחבת ויוצרת הפרדות מקומית קטנה ברקמה. בועיות ההפרדות המקומיות ברקמה הנוצרות מ"יריות" לייזר סמוכות אחת לשנייה מתאחדות ויוצרות חתך בתוך הרקמה ללא צורך בשימוש בסכין.

בעזרת הפמטוסקונד לייזר ניתן לבצע מספר שלבים של הניתוח הכוללים: חתכים בקרנית, קפסולורקסיס (פתיחת הפתח העגול במעטפת הקדמית של העדשה) וחתכים בתוך העדשה לשם ריכוכה וכך קל יותר להוציא אותה ויש פחות צורך ב"אנרגיה" של המחט הרוטטת, אשר עלולה להזיק לרקמות סמוכות. בתום פעולת הלייזר המנותח מועבר לחדר הניתוח (ישנם מקומות בהם הלייזר נמצא כבר בחדר הניתוח). החתכים החלקיים בקרנית נפתחים, החלק של מעטפת העדשה הקדמית שנחתך מוצא מהעין. בהמשך העדשה בה נעשו חריצים מקדימים ע"י הלייזר נשאבת בעזרת מכשיר הפאקו ומושתלת עדשה חליפית מלאכותית.

פרופסור גיא קליימן בעת ניתוח קטרקט בלייזר בעין טל
פרופסור קליינמן גיא בעת הכנות לניתוח קטרקט בלייזר. (עין טל).

כאמור הלייזר נעשה בשלב מקדים, בד"כ בצמידות לחלק השני והמסורתי של הניתוח, ונמשך דקות ספורות, שלבי הלייזר כוללים: אחיזת העין, על מנת למנוע תזוזה של העין בזמן הלייזר, וחיבור למכשיר הלייזר. הדמיה וצילום של מרכיבי החלק הקדמי של העין (קרנית, לשכה קדמית, עדשה). קביעת תוכנית הלייזר ופעולת הלייזר.

מה היתרונות העיקריים לניתוח בפמטוסקונד לייזר:

  1. דיוק רב יותר והדירות בביצוע החתכים בקרנית – ככל הנראה יש לכך חשיבות בעיקר לביצוע חתכים בקרנית להורדת אסטיגמטיזם.
  2. ביצוע קפסולורקסיס מושלם מרכזי ועגול – ישנה טענה שכך משתפרת תוצאת הרפרקציה של הניתוח בשל דיוק והדירות במיקום העדשה המלאכותית בעין.
  3. ירידה בכמות ה"אנרגיה" הדרושה לריסוק ושאיבת העדשה וכפועל יוצא מכך פגיעה מופחתת בתאי אנדותל הקרנית. תאי אנדותל הקרנית אלו התאים בשכבה הפנימית של הקרנית אשר אחראים על שמירת שקיפות הקרנית. לתאים הללו אין יכולת רגנרציה (יצירה מחדש) ולכן פגיעה בהם, למשל כתוצאה מ"אנרגיה" רבה בה משתמשים לריסוק העדשה בניתוח, עלולה להוביל לפגיעה בלתי הפיכה בקרנית בצורת בצקת קרנית. הפתרון במקרים אלו הינו השתלת קרנית.

החסרונות בשימוש בפמטוסקונד לייזר בניתוח קטרקט:

  1. עליה משמעותית בעלות הניתוח (בישראל חברות הביטוח הפרטיות מכסות את תוספת העלות של הניתוח).
  2. עליית לחץ בזמן אחיזת העין ויצירת שטפי דם תת לחמיתים (ככל שהלייזרים מתפתחים ומתקדמים יש פחות דימומים תת לחמיתים).
  3. קושי במקרים של מפתח עפעפיים קטן, עיניים שקועות, עכירות בקרנית, אישונים צרים, עדשות בשלות.

הלייזר ככלי עזר לניתוח קטרקט הינה טכנולוגיה מתקדמת המיושמת בניתוחי קטרקט. בכל טכנולוגיה חדשה אנו לומדים את יתרונותיה וחסרונותיה וכיצד להשתמש בה בצורה המיטבית על מנת לשפר את הטיפול הרפואי שאנו מעניקים למטופלינו. עדויות מחקריות ליתרונות השימוש בלייזר נאספות, נחקרות ומצטברות, אך רק הזמן ילמד אותנו לגבי היתרונות הפוטנציאלים ארוכי טווח של השימוש בלייזר בניתוחי הקטרקט.

פרופסור גיא קליינמן – רופא עיניים מומחה ומנתח קטרקט בעין טל, לתיאום תור חייגו 6612*

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test