עין טל המומחים לרפואת עיניים

מולטיפוקל: עדשה אחת, שימושים רבים

כפי שכולנו יודעים, חיינו המודרניים דורשים ראייה חדה לכל המרחקים. כולנו רוצים לראות היטב לרחוק, למרחק הביניים ולקרוב. כיצד עובדים המנגנונים השונים לשיפור הראייה? וכיצד בנויה האופטיקה? 

ההבדלים בין משקפי מולטיפוקל לבין עדשות מולטיפוקליות

במקרים בהם קיים צורך להרכיב יותר מזוג משקפיים אחד, יתכן כי יציע לנו האופטומטריסט להרכיב משקפיים מולטיפוקליים, אשר יעניקו לנו ראייה טובה לכל המרחקים. היתרון הגדול הוא בכך שזוג אחד של משקפיים נותן פתרון לכל טווחי ראייה, ואין צורך להחליפו בכל פעם שמסתכלים לרחוק או לקרוב.

התאמת משקפיים מולטיפוקליים דורשת מיומנות, ומתבצעת לאחר ובהתאם לבדיקת ראייה יסודית של האופטומטריסט. חשוב לציין כי בעדשות מולטיפוקליות מהדור החדש ישנם פחות אזורי עיוות ושדה הראייה הנראה מבעד לעדשה הינו רחב יותר, זאת הודות לטכנולוגיות מתקדמות ולהליך פיתוחן המתמיד של החברות השונות.

ההסתגלות למשקפיים המולטיפוקליים עשויה לקחת מעט זמן, ומשתנה בין אדם לאדם.

מיתוסים על ראיית עיניים - מוסברים על ידי רופא עיניים מומחה לרשתית
תמונה להמחשה בדיקת ראייה עם משקפי ראייה, צילום: שאטרסטוק

במצבים בהם מאובחן קטרקט (ירוד), קרוב לוודאי שהמשקפיים כבר לא ישפרו את הראייה, שכן העדשה בתוך העין הינה עכורה. הפתרון היחיד כיום לטיפול בקטרקט הוא ניתוח, בו מוחלפת העדשה הטבעית בעדשה מלאכותית. על ידי חישוב מתאים של כוח העדשה המושתלת, ניתן לכוון את הראייה לאחר הניתוח לרחוק או לקרוב, זאת לפי שיקולי המנתח ולפי צרכי המטופל. 

עבור מטופלים אשר רוצים להפחית כמה שניתן את התלות במשקפיים לאחר ניתוח הקטרקט, פותחו עדשות תוך עיניות מולטיפוקליות, המאפשרות ראייה חדה לטווח רחב של מרחקים. רק שהפעם, העדשה איננה נמצאת בתוך המשקפיים, אלא בתוך העין…

אז מה ההבדל בין שני סוגי העדשות?

בעוד שבעדשות של משקפיים מולטיפוקליים העדשה בנויה בהדרגתיות, כך שהחלק העליון מכוון לראייה לרחוק, והתחתון – לקרוב, והעין היא זו שזזה, הרי שבעדשות תוך-עיניות מולטיפוקליות האופטיקה שונה, העדשה נמצאת בתוך העין, וזזה יחד עם המבט.

הואיל וכך, קושי בירידה במדרגות או בקריאת ספר בשכיבה, אשר קרוב לוודאי רבים ממרכיבי משקפי המולטיפוקל חווים, איננו קיים לאחר השתלת עדשות תוך עיניות מסוג זה.

יחד עם זאת, בגלל המבנה האופטי של העדשות התוך-עיניות, תתכנה תופעות לוואי לאחר השתלתן (כגון: הילות וסנוורים), אשר אלו בדרך כלל פוחתות, או אף נעלמות עם הזמן, הודות לאדפטציה שעושה המוח.

התאמת העדשות המולטיפוקאליות התוך עיניות נעשית כיום בקפידה רבה, וההחלטה האם להשתילן או לא מתקבלת בהתאם למבנה העין של המטופל, הפתולוגיה העינית שלו ואורח חייו. לפני הניתוח מומלץ לבצע סדרת בדיקות מקדימות ולאחריהן חישוב של כוח העדשה, לפיו ניתן "לנבא" מראש מה יהיה המספר לאחר הניתוח.

מאת עדי לוי-קרסו, מנהלת מערך האופטומטריה ומרכז הפרימיום בעין טל לתיאום תור חייגו 6612*

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test