עין טל המומחים לרפואת עיניים

איך השמש משפיעה לכם על העיניים?

במדינת ישראל בערך 300 ימי שמש בשנה. בשל המיקום הגאוגרפי שלנו ותנאי האקלים, כאשר אנו נמצאים מחוץ לבית אנו עלולים להיחשף לקרינת שמש בעוצמה גבוהה ולאורך זמן רב. קרינת השמש המסוכנת היא הקרינה האולטראסגולה – UV, כאשר הנזקים לעין ולרקמות שמקיפות אותה נגרמות בשל השפעת הקרינה על העור, העדשה והרשתית.

מה ההבדל בין גלי האור UVA ו-UVB והשפעתם על העיינים שלנו?

קרני השמש ניתנות לחלוקה לפי גלי אור בטווח הספקטרום הנראה (דמיינו קשת בענן), וגלי אור בלתי נראים אך עדיין יכולים להשפיע על גוף האדם. כזו היא קרינת ה UV – גלי אור בלתי נראים והם מתחלקים לשלוש קטגוריות לפי אורכי הגל שלהם ורמת הסיכון שלהם – A, B, C.

קרינת UV-C היא העוצמתית והמסוכנת ביותר לגוף האדם אולם היא נבלמת לחלוטין באטמוספירה (שימו לב, עדיין ניתן להיתקל בה במכונות לריתוך מתכת ומכשירי לייזר מסוימים ועל כן החשיבות הגדולה בהגנה על העיניים מפני מכשירים אלו). קרינת UV-B נבלמת ברובה באטמוספירה אך אחוז קטן ממנה בכל זאת מגיע לפני הקרקע; היא נחשבת לגורם העיקרי לכוויות שמש על עור הגוף. קרינת UV-A מגיעה אל פני הקרקע ומצליחה לחדור עמוק לעור ויכולה לגרום להזדקנות מואצת. קרינת UVA ו- UVB נבלמות ברובן ע״י הקרנית והעדשה של העין וכמעט ואינן מגיעות אל הרשתית, יש ביכולתן לגרום להיווצרות של רדיקלים חופשיים אשר גורמים לנזקים ברקמות החשופות אליהן.

איך מגינים על העיינים מפני השמש? משקפי שמש מגינות מפני קרינה?
*משקפי שמש עם מסנני קרינה אמורות לסנן כ- 100% מקרינת ה-UV המסוכנת לעיניים.

איך השמש פוגעת בעיניים שלכם?

הפגיעה בעיניים מגוונת ועלולה לגרום להתפתחות נגעים או מחלות שונות:

פוטוקרטיטיס ״עיוורון שלג״ – כוויה בקרנית העין כתוצאה מחשיפה לעוצמה גבוהה של קרינת UV בזמן קצר. משטחים כמו שלג, מים וחול מחזירים עד 80% מקרני השמש, ועל כן מומלצת תשומת לב מיוחדת והיערכות בהתאם בתנאים אלו.

סרטן פני שטח העין או העפעפיים – בין 5-10 אחוז מסוגי סרטן העור מופיעים על העפעפיים. חשיפה לשמש היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסרטן העור וגם להתפתחות סרטן על פני שטח העין וסביבתה. במידה ומופיע נגע עורי חדש על העפעפיים או על פני העין עצמה יש לפנות לבדיקה בהקדם. 

פטריגיום ופינגואקולה – בעקבות חשיפה מרובה לשמש עשויה לצמוח רקמה לבנבנה שפירה על גבי פני שטח העין אשר יכולה לגרום לאי נוחות וירידה בראיה. 

קטרקט – היא עכירות של העדשה הטבעית של העין שגורמת לירידה הדרגתית בראיה, אשר לרוב מתרחשת סביב גיל 70. אך חשיפה מצטברת לקרינת השמש ללא הגנה מספיקה, יכולה להתבטא בהופעה מוקדמת יותר של הקטרקט וזאת כתוצאה מרדיקלים חופשיים שנגרמים כתוצאה מקרינת UVA. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא במדינות בהן עוצמת השמש גבוהה במיוחד כגון מדינות שקרובות לקו המשווה. נמצא כי במדינות אלה הגיל הממוצע להופעת קטרקט נמוך יותר ממדינות שקרובות יותר לקטבים.

ניוון מקולרי גילי AMD – זוהי מחלה של הרשתית אשר מתחילה כעיוות קל של הראיה ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית ובלתי הפיכה בראיה. בספרות נמצא קשר בין חשיפה לקרינת UV והופעת המחלה.

איך מתגוננים מנזקי קרינת השמש?

על אף הנזקים המשמעותיים שיכולים להיגרם מקרינת השמש, קל יחסית להתגונן מהם. השעות עם הקרינה הגבוהה ביותר הן בין 10:00 בבוקר עד ל- 16:00 אחה״צ. בשעות אלו קיימת חשיבות עליונה להתגוננות מפני קרינת השמש; חפשו צל, חבשו כובע עם מצחייה או עם שוליים רחבים, הרכיבו משקפי שמש עם מסנן קרינה בדרגה של 100% מקרינת UVA ו- UVB, וכן השתמשו בקרם הגנה מותאם לעור הפנים.

כמו כן, עדשות מגע מכילות פילטר לקרינת UVA/UVB ועל כן מספקות הגנה טובה מפני נזקים לרשתית או לעדשה (כגון- ניוון מקולרי או קטרקט). אבל הן אינן מגינות לחלוטין מפני פגיעה בפני שטח העין או עור העפעפיים. 

איך מגינים על הילדים מפני נזקי השמש?

כמו מבוגרים גם ילדים עלולים לסבול מנזקים מצטברים ומשמעותיים בעיניים ובעפעפיים כתוצאה מחשיפה ארוכה לשמש. כדי להגן על הילדים מקרני השמש המזיקות, ילדים צריכים להימרח בקרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה (לפחות SPF 30) כאשר משחקים בחוץ בשעות בהן השמש חזקה ביותר. חבישת כובע רחב שוליים ומשקפי שמש יכולים גם לספק הגנה נוספת על ידי הצללת הפנים והעיניים שלהם מאור שמש ישיר. כמו כן יש לעודד ילדים לשחק באזורים מוצלים או מתחת לשמשיות. ילדים יכולים גם ללבוש ביגוד מותאם כמו חולצה עם שרוולים ארוכים ומכנסיים כדי להגן על עורם מקרני השמש.

בימים חמים ושטופי שמש חשוב לדעת להתגונן מנזקי קרינת השמש. אך חשוב לזכור שחשיפה מבוקרת לאור השמש חיונית לנו, וכן שהות מרובה מחוץ לבית, הרחק ממסכים, חיונית לגוף ולעיניים, מסייעת בייצור ויטמין D ומגינה מפני התפתחות של קוצר ראיה. יש לכם נגע בעיניים שאינו מוסבר או חווים הפרעה בראייה? הגיעו לבדיקה במרכז הרפואי עין טל.

מאת: ד"ר ניר סטנסקו רופא מומחה במרכז לעין יבשה במרכז הרפואי עין טל, לתיאום תור חייגו 6612*

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test