עין טל המומחים לרפואת עיניים

עדשות פרימיום – למי מתאים ולמה כדאי?

ניתוחי קטרקט מהווים כיום הזדמנות למטופלים רבים להפחית את התלות במשקפיים הודות לעדשות הפרימיום.

עדשות מושתלות בניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט נחשב כיום להתערבות הכירורגית השכיחה ביותר ברפואת עיניים. בניתוח מסירים את העדשה הטבעית העכורה ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית צלולה, אשר את כוחה ניתן לחשב מבעוד מועד ולתכנן מה תהיה הראיה לאחר הניתוח. 

כיום קיים מגוון רחב של עדשות תוך עיניות, ביניהן "עדשות הפרמיום", אשר מאפשרות להציע לכל מטופל את העדשה המתאימה ביותר עבורו. כך מקבל ניתוח הקטרקט ערך מוסף: תוך כדי הניתוח ניתן גם להפחית באופן משמעותי את התלות במשקפיים. על מנת להשיג את המטרה ולדייק כמה שניתן, ישנה חשיבות מכרעת למדידות הטרום ניתוחיות ולחישוב כוחה האופטי של העדשה המושתלת בניתוח.

מדידות טרום ניתוחיות

כהכנה לניתוח עם השתלת עדשות פרימיום המטופל עובר בדיקות יסודיות. אלו כוללות שימוש במכשירי מדידה שונים, ביניהם, ביומטריה אופטית אשר מודדת בין השאר את אורך גלגל העין ואת קמירות הקרנית

על סמך הנתונים הנמדדים, מתבצע חישוב כוח העדשה המושתלת אשר מתבסס על נוסחאות שונות. באמצעותן ניתן "לנבא" מה תהיה התוצאה האופטית, כלומר מה צפוי להיות המספר במשקפיים לאחר הניתוח. מטופלים קצרי רואי או רחקי רואי אשר עתידים לעבור ניתוח קטרקט, יוכלו להגשים חלום וליהנות מראייה טובה לאחר הניתוח, גם ללא הרכבת משקפיים באופן קבוע.

מדידה במכשירי דימות מתקדמים במרכז הפרימיום של עין טל ברמת החייל תל אביב
מדידה במכשירי דימות מתקדמים במרכז הפרימיום. (עין טל)

עדשות מולטי-פוקאליות

העדשה המלאכותית הסטנדרטית אשר מושתלת בניתוח הקטרקט הינה עדשה מונו-פוקאלית (חד- מוקדית) אשר באמצעותה ניתן לכוון את הראייה למוקד אחד, דהיינו: לרחוק או לקרוב. כפועל יוצא מכך, במקרים בהם מושתלת עדשה תוך עינית אשר מספקת ראייה טובה למרחק בלבד, מתעוררת הבעיה של חוסר היכולת לראות מקרוב לאחר הניתוח ללא משקפיים.

בעיה זו ניתנת לפתרון על ידי הרכבת משקפי קריאה, אך עבור מטופלים רבים התלות במשקפי הקריאה נתפסת כבעייתית וכמגבילה. בכדי להתמודד עם בעיה זו פותחו עדשות תוך-עיניות מולטי-פוקאליות (רב – מוקדיות), אשר מאפשרות בו זמנית ראייה לרחוק ולקרוב. עדשות אלה שייכות למשפחת עדשות הפרמיום, והן אינן מתאימות לכל אחד, הן מבחינה רפואית והן מבחינה אישיותית.

התאמת העדשות המולטי-פוקאליות נעשית בקפידה רבה, וההחלטה האם להשתילן או לא מתקבלת בהתאם למבנה העין של המטופל, הפתולוגיה העינית שלו ואורח חייו. לאחרונה פותחו עדשות מתקדמות הנותנות מענה גם למרחק הביניים, התופס חלק נכבד מחיינו בעבודה מול מחשב, קריאת מסרונים, שימוש באפליקציות ניווט ועוד. עדשות מתקדמות אלו מצמצמות את התלות במשקפיים, אך להן גם חסרונות כגון אפשרות להילות סביב מוקדי אור או סנוור, שלעיתים קרובות חולפים בחודשים הראשונים לאחר הניתוח.

עדשות טוריות - פתרון לאסטיגמטיזם

"אסטיגמטיזם" הינו מצב אשר עשוי להוביל לטשטוש ולעיוות ראייה בכל המרחקים. מצב זה נגרם כאשר מבנה הקרנית (החלק הקדמי של העין) איננו עגול, אלא אליפטי, דמוי ביצה. ניתוח קטרקט סטנדרטי איננו מתקן אסטיגמטיזם באופן משמעותי. לפיכך, מטופלים עם אסטיגמטיזם יזדקקו להרכיב משקפיים עם תוספת "צילינדר" לאחר הניתוח על מנת לראות חד וברור יותר.

כיום קיימות מספר דרכים להפחתת האסטיגמטיזם תוך כדי ניתוח הקטרקט ביניהן השתלת עדשות תוך עיניות המכונות "עדשות טוריות", אשר בתוכן מוטבע תיקון הצילינדר. העדשות הטוריות יכולות להפחית באופן משמעותי את התלות במשקפיים לאחר הניתוח עבור מטופלים אלו והן קיימות בצורה המונו-פוקאלית או המולטי-פוקאלית. העדשות הטוריות נכללות גם הן תחת קטגורית עדשות הפרמיום.

לסיכום

השאיפה לצמצם את התלות במשקפיים הינה שכיחה יותר בשנים האחרונות. מטרתן של עדשות הפרמיום, הנמצאות בהליך פיתוח מתמיד, היא לספק פתרון אופטימאלי לצרכי אוכלוסיית מנותחי הקטרקט. יתרה מזאת, התאמת וחישוב העדשות כרוכים בהשקעת זמן מרובה ובעלויות גבוהות מצד הרופא המנתח ומצוותו, שכן תהליך זה הינו פקטור משמעותי בהצלחתו של הניתוח ובמידת שביעות רצונו של המטופל.

עדשות הפרמיום אינן כלולות כיום בסל שירותי הבריאות בישראל, עלותן גבוהה ולרוב אין להן כיסוי ביטוחי. עם זאת, בשל התוצאות המצוינות של עדשות אלו, הביקוש שלהן הולך ועולה. עדשות הפרמיום עונות במרבית המקרים על ציפיות המנותחים, אשר בנוסף להסרת הקטרקט מבקשים גם לראות היטב ללא משקפיים, ובכך לשפר את איכות ראייתם ואת איכות חייהם.

מאת עדי לוי-קרסו, מנהלת מרכז הפרימיום והאופטומטריה במרכז הרפואי עין טל.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test