עין טל המומחים לרפואת עיניים

לקויי ראייה שהשאירו חותם על העולם

בכתבה הבאה ליקטנו עבורכם עשרה מופלאים שהשאירו חותם על העולם ולא נתנו לליקוי הראייה שלהם, לעצור את הרצון שלהם "לעשות", וכפי שנראה… בחלק מהמקרים – הליקוי אפילו תרם להצלחתם. קריאה מהנה!

אנשים שלא נותנים למגבלות לעצור אותם גם אם מדובר בליקוי ראייה

ריי צ'ארלס רובינסון

היה זמר יוצר ונגן אמריקאי, שבגיל 5 החל לאבד את הראייה שלו – עד שהתעוור לחלוטין בגיל 7. הוא למד לנגן על פסנתר בבית הספר לחרשים ועיוורים בפלורידה, ומשם עבר לסיאטל וכיכב במצעדי הרית'ם אנד בלוז שפרחו באותם זמנים. בנוסף לכך, השתתף כשחקן במספר סרטים והיה פעיל בולט בתחום זכויות האדם – כנגד מדיניות ההפרדה בארה"ב, ועד ליום מותו ב- 2004.

ריי צארלס, מוגבל ראייה שהצליח למרות המוגבלות
לקויי ראייה - שהשאירו חותם על העולם - ריי צ׳ארלס

בזה נבבה

אצן ישראלי עטור פרסים – עם עיוורון מולד. הוא עלה לארץ מאתיופיה בגיל 7, למד בירושלים בבית חינוך עיוורים, ועסק לפרנסתו בטכנאות קול. את עיסוקו בספורט החל ברכיבה על אופניים דרך עמותת "אתגרים", ובהמשך החל להתאמן בריצות

ארוכות (בהתחלה בליווי מתנדבים ואח"כ בליווי מאמן מקצועי). בין הישגיו הבינלאומיים – מקום חמישי באולימפיאדת בייג'ינג, הישג שהעניק לו את התואר "האצן העיוור המהיר בעולם" – מתוך אלפי אצנים עיוורים. את קו הסיום הוא חצה לבדו כשהוא מקבל הנחיות קוליות מהמתנדב שליווה אותו.

משה דיין

נולד ב- 1915 בקבוצת דגניה. הוא איבד את עינו, בעת שהשתתף בפעילות צבאית של כוח מיוחד מהישוב היהודי (שייהפך בהמשך לפלמ"ח). הכוח סייע לבריטים בתנועתם על כביש החוף הלבנוני – כנגד כוחות צבא וישי (כוחות צרפתיים ששיתפו פעולה עם הגרמנים), והוא נפגע מירי של צלף שניפץ, את זגוגיות המשקפת שלו – בזמן שתצפת דרכה.

כל זה לא עצר אותו בפעילותו הביטחונית הענפה בצבא עד דרגת רמטכ"ל בו כיהן כחמש שנים בין השנים 1953 ל1958, ובפוליטיקה הישראלית כחבר כנסת, שר בממשלות ישראל וכמובן כשר הבטחון במלחמת ששת הימים.

אנדראה בוצ'לי

זמר טנור איטלקי, נולד ב-1958 בטוסקנה שבאיטליה, כבר כתינוק אובחנה אצלו מחלת הגלאוקומה והוא איבד את ראייתו לחלוטין כשהיה בן 12. החל לנגן על פסנתר בגיל 6 ומאוחר יותר למד לנגן גם בחליל, סקסופון, חצוצרה, טרומבון, נבל, גיטרה ותופים. עם הזמן למד גם לשיר. 

לאחר שסיים לימודי משפטים החל לעבוד כסנגור ציבורי, אך בלילות נהג להשלים הכנסה כפסנתרן בבר… הפריצה הגדולה שלו כטנור החלה לאחר אודישן אצל זמר הרוק האיטלקי – זוקרו, שהיה זקוק לליווי עבור שיר שכתב עבור פבארוטי. השיר הפך את בוצ'לו לכוכב עולמי, והניע את הקריירה שלו כזמר אופרה, פופ ופופ אופראי.

הלן קלר

נולדה בשנת 1880, היתה סופרת ופעילה חברתית אמריקאית, שנדבקה בגיל 19 חודשים במחלה (כנראה דלקת קרום המוח) שהותירה אותה חרשת – עיוורת. היא גדלה כילדה מפונקת עם התנהגות בעייתית, שהצריכה מהוריה להזמין מורה פרטית – אן סאליבן, ששינתה את חייה, וליוותה אותה ב- 49 השנים הבאות… 

בעזרת שיטות לימוד פורצות דרך, סיימה קלר את לימודיה בקולג', ובעזרת כוח הרצון שלה הפכה להיות נואמת בעלת שם עולמי, סופרת רבת מכר, פעילה במפלגה הסוציאלית האמריקאית (SPA), ופעילה לקידום זכות ההצבעה לנשים, וזכויות העובדים. חייה היוו השראה לאנשים רבים ברחבי העולם, וב- 1964, העניק לה הנשיא לינדון ג'ונסון את מדליית החירות הנשיאותית – עיטור הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב.

קלוד מונה

היה צייר צרפתי שנולד בשנת 1840. הוא היה ממייסדי ומובילי זרם האימפרסיוניזם באמנות, אך למרבה האירוניה, את תהילת העולם שלו קיבל רק לאחר שלקה בקטרקט. בתקופה בה סבל מהמחלה, השתנתה צורת משיכות המכחול שלו למשיכות עבות יותר, וגם הצבעוניות של התמונות השתנתה, ככל שראייתו התדרדרה. ב- 1923 הוא עבר ניתוח קטרקט, והיה המום כשראה את תוצאות העבודה שלו מהשנים בהן סבל מהמחלה…

זהר שרון

ספורטאי, נכה צה"ל ועיוור לחלוטין הפך לאלוף העולם בגולף לעיוורים- 5 פעמים רצוף! הוא החל לשחק גולף במקרה – לאחר שעורך הדין של גרושתו נתן לו מקל גולף, והציע לו לנסות להכניס כדור גולף לתוך חור
שיצר בקופסת נעלים. כשעבר לשחק במגרש הגולף של קיסריה, נחל כישלונות והפסיק לשחק – עד שהחל להיעזר במאמנת מקצועית. יחד שמשון לוי – מלווה שמשמש לו כעיניים, פיתחו השניים שיטת משחק ייחודית. בנוסף לחיבור המיוחד הזה,
מתאמן הצוות 10 שעות ביום, מזה 10 שנים – ככה נוצרים אלופים…

סטיבי וונדר

הזמר סטיבי וונדר נולד ב-1950 בשם סטיבלנד מוריס. נולד כפג וקיבל אספקת חמצן גבוהה מדי באינקובטור, דבר שגרם לו למחלת רשתית עם גידול חריג של כלי הדם, בצקות, נתק של הרשתית ועיוורון. את הקריירה המוזיקלית שלו החל בשירה ונגינה בכנסיה בדטרויוט, ומאז הפך לכוכב על – עם יותר מ- 100 מיליון אלבומים שנמכרו לקהל, 30 שירים שכבשו את המקום הראשון במצעדי הפזמונים בארה"ב, ו- 25 פרסי גראמי.

אורן בליצבלאו

איש הברזל הישראלי, הוא סגן אלוף אירופה בפאראטריאטלון, ושיאן עולם בתחרות איש הברזל לעיוורים. הוא שירת כלוחם בפלחה"ן צנחנים, וכקצין מודיעין של החטיבה הדרומית, עד שנפצע באורח קשה בפיגוע התאבדות ברצועת עזה, פיגוע בו בנוסף לפציעות הקשות שלו – איבד את הראייה. 8 חודשים לאחר הפיגוע כבר התחיל ללמוד ומאחוריו כבר 2 תארים אוניברסיטאיים. במקביל החל להתאמן בענף הטריאתלון, וההישגים לא איחרו להגיע… איש ברזל אמיתי!

לואי ברייל

נולד ב 1809, בכפר קטן ליד פריז. הוא איבד את ראייתו בגיל 3, לאחר ששיחק ונפגע מאחד מכלי העבודה של אביו. כבר בגיל צעיר מאד, הבין ברייל שלא יוכל להתקדם בעולם מבלי היכולת לקרא ולכתוב – ועבר ללמוד בבי"ס מיוחד שלימד קריאה בסיסית – באמצעות אותיות רגילות שהובלטו במיוחד. 

הבעיה בשיטה זו – היתה שהאותיות היו חייבות להיות גדולות מאד, וכן גם גודל הספרים. הדבר הוביל לעלות גבוהה של הספרים, שמנעה את הנגישות שלהם לרוב העיוורים. בחיפושו אחר דרך להנגיש את הקריאה, נתקל ברייל בשיטה שהוצעה לצבא – להעברת פקודות בין חיילים השוהים בתעלות לחימה, ללא הצורך בתאורה. בטכניקה נעשה שימוש בהבלטה של 12 נקודות, בסידור שונה מאות לאות. הצבא דחה את השיטה, אך ברייל אימץ אותה ופישט אותה לשימוש ב- 6 נקודות בולטות, ובכך הנגיש את השפה למיליוני לקויי ראייה בעולם.

מאת המרכז הרפואי לרפואת עיניים – עין טל, לתיאום תור חייגו 6612*

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test