עין טל המומחים לרפואת עיניים

לא רק מיגרנה: האם ומתי צריך לדאוג?

הגורמים המובילים להתפתחות כאב הראש מגוונים וישנן קבוצות שונות הנבדלות האחת מהשנייה באופי הכאב וכן גם במשמעותו הרפואית.

כאבי ראש הם תופעה שכיחה אשר יכולה להופיעה בגילאים שונים

כאבי הראש השכיחים ביותר הם כאבי ראש ממקור מיגרנוטי או כאב ראש מתחי. כאב ראש מיגרנוטי מופיע לרוב בצורה התקפית (אפיזודות), תדירות הופעתו משתנה מאדם לאדם בתקופות שונות בחיים. עוצמת הכאב היא לרוב בינונית עד גבוהה, ופעמים רבות הכאב מלווה ברגישות לאור ו/או לרעש, בבחילות או בהקאות. כאבים אלו יהיו לרוב חד צדדיים ולעיתים יקרינו גם לאזור העין. 

כאבי הראש המכונים TENSION – הם לרוב מפושטים יותר ויהיו בעלי עוצמה בינונית. כאבי ראש אלה נוטים להופיע לקראת סוף היום מוקלים במנוחה בלילה. לרוב הם אינם מלווים בתסמינים נוספים. 

שני סוגי כאבי ראש אלו אינם מרמזים לרוב על בעיה נוירולוגית משמעותית, בעיקר אם הם אינם מלווים בתסמינים משמעותיים אחרים או חסרים נוירולוגיים. הטיפול בהם הוא סימפטומטי וכולל מתן של תרופות נוגדות כאב בזמן הופעתו או עליתים גם טיפול מניעתי הנקבע על פי דרגת החומרה של כאב הראש ותדירותו. אולם, במצבים בהם כאבי הראש הם תופעה חדשה, שאינה מוכרת מהעבר, אשר הולכת ומתגברת במשך מספר שבועות או ימים, במיוחד אם הם מלווים את המטופל לאורך כל שעות היממה ואף מחמירים בעת שכיבה, הם עלולים להצביע על לחץ תוך גולגולתי גבוה.

בדיקת ראייה יכולה להיות קשורה לכאב ראש
*יתר לחץ תוך גולגולתי מאופיין לרוב בכאב ראש לוחץ, או רק בחלק העליון הקדמי של הראש – מעל לעיניים. (שאטרסטוק).

יתר לחץ תוך גולגולתי

מצב בו הלחץ הקיים בגולגולת גבוה יותר מהלחץ הרגיל והרצוי במערכת העצבים המרכזית. לחץ תוך גולגולתי מוגבר יכול להתפתח ללא כל סיבה ברורה (מצב אידיופטי) ואז ככל הנראה מקורו הוא בחוסר איזון בין קצב הפרשת נוזלי מערכת העצבים לבין קצב ספיגתם, אך לעיתים הוא עלול להתפתח עקב תהליך תופס מקום הגדל לאיטו בגולגולת, בשל חסימה של מערכת ניקוז נוזלים במוח או בעקבות קריש דם שנוצר בורידים המנקזים.

מצב זה של יתר לחץ תוך גולגולתי מאופיין לרוב בכאב ראש מפושט ובעל אופי לוחץ, יתכן שיורגש כמעין חגורה סביב הראש, או רק בחלק העליון  הקדמי של הראש – מעל לעיניים. לעיתים יתלוו לו תלונות נוספות כמו רחש באוזניים (טנטון). אם הלחץ גבוה מאוד ונוצרת בצקת גם בעצב הראייה, יכולות להתפתח הפרעות ראייה- טשטושים חולפים, ירידה בראייה או כפל ראיה. במצבים אלה יש להיבדק בהקדם על-ידי רופא, מוטב רופא עיניים. כחלק מבדיקת העיניים תבוצע גם בדיקה של קרקעית העין, לרוב אחרי הרחבת אישונים ע"י טיפות ייעודיות. בבדיקה זו יתכן ותתגלה בצקת בעצב הראייה.

במידה ואכן יש רושם ללחץ מוגבר, לרוב נדרש לבצע גם בדיקת הדמיה מוחית- CT או MRI. מטרת הבדיקה היא לשלול תהליך תופס מקום /בעיה אנטומית/הפרעה בניקוז הורידי, שעלולים להוביל לעליית הלחץ. אם ההדמיה תקינה ולא קיימת עדות לבעיה אנטומית אך כאמור יתר הסימפטומים מכוונים ללחץ תוך גולגולתי מוגבר, וגם נצפתה בצקת בעצב הראייה, קיים חשד שמקור הלחץ הגבוה הוא אכן אידיופטי. במצבים אלה תתבצע בדיקה נוספת הנקראת ניקור מותני- בבדיקה זו מודדים את הלחץ במערכת העצבים וגם לוקחים דגימת נוזל לבדיקה מיקרוסקופית וביוכימית. 

אם הלחץ הנמדד אכן גבוה, האבחנה של יתר לחץ תוך גולגולתי מאושרת  והטיפול המקובל הוא תרופתי, ניתן בכדורים. במקביל, נהוג לבצע בירור מעבדתי לשלילת גורמים מוכרים לעליית הלחץ (בירור דלקתי, הורמונלי, רמות ויטמינים ועוד). אם נמצא גורם מסביר דרוש כמובן לטפל גם בו. אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתופעה הינה עודף משקל, ולכן במקרים שלמטופל יש השמנת יתר, מומלץ לרדת במשקל.

אופן הטיפול והסכנות בכאבי ראש

הטיפול המקובל כאמור מעלה הינו תרופתי, לרוב בתרופה בשם אורמוקס. אם התגובה לטיפול טובה והבצקת חולפת תתבצע הפחתה הדרגתית במינון התרופה תוך מספר חודשים. במצבים בהם הטיפול הראשוני לא יעיל מספיק או נלווים לו תופעות לוואי משמעותיות ניתן להיעזר בטיפולים כירורגיים, המבוצעים לפי אינדיקציות ברורות, למשל התערבות נוירוכירורגית להחדרת צינורית אשר מנקזת את נוזלי המוח, או צנתור בו מוחדר סטנט להרחבת הורידים המנקזים במוח.

טיפול נוסף אפשרי במצבי חירום (במקרים של בצקת קשה ונזק קשה לראייה) הוא פנסטרציה , ניתוח המבוצע  לרוב ע"י אוקולופלסטיקאי. בניתוח זה, מבוצע בגישה דרך ארובת העין, מנקרים את שרוול עצב הראייה, מה מסייע בשחרור הנוזל אשר לוחץ על עצב הראיה.

הסכנה המרכזית לעלייה בלחץ התוך גולגולתי היא התפתחות של בצקת ממושכת או קשה בעצב הראייה, עלולה לגרום לנזק תפקודי לעצבי הראיה – פגיעה בשדה הראייה ובחדות הראייה. לכן אבחון מוקדם וטיפול מהיר הם חיוניים.  עיקר המעקב והטיפול אחרי בצקת תפקודי הראיה מתבצע על ידי רופא עיניים מומחה במחלות של עצב הראייה ובפרט במחלה זו (נוירואופטלמולוג).

לסיכום, כאבי ראש יכולים להיות מחוסר שינה או שתייה מספקת, או כתוצאה ממתח מוגבר בעבודה או בבית. אך כאשר יש כאבי ראש חדשים שלא מוכרים למטופל, או במקרה של כאבי ראש חוזרים או ממושכים, מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל בהקדם.

הכותבת הינה ד״ר עינת קליין, מומחית לרפואת עיניים ו-נוירואופטלמולוגיה בעין טל המרכז לרפואת עיניים – לתיאום תור חייגו 6612* או צרו קשר באתר.

נשמח לעמוד לשירותכם

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test