עין טל המומחים לרפואת עיניים

עין יבשה

שיתוף:

עין יבשה

תופעת העין היבשה היא שכיחה מאוד, גורמת לשלל תסמינים ומשפיעה באופן ניכר על איכות החיים.

כדי להבין את הסיבות לתופעה זו, יש להבין את אופן תפקוד הדמעות וחשיבותן. הדמעות מכילות חומרים רבים ובהם חומרים נוגדי זיהום, רכיבים של מערכת החיסון וחלבונים מגוּונים הנחוצים לשמירה על בריאות פני השטח של העין. הדמעות נותנות לחות וסיכה באופן תמידי לשטח פני העין החיצוניים. הלחות והסיכה חיוניות לניקוי שטח הפנים של העין מחלקיקים ומ-מיקרואורגניזמים, ולמניעת נזק לפני הקרנית. לכן, הן חיוניות לשמירה על בריאות העין והראייה. הדמעות בנויות משלוש שכבות, וכל שכבה מיוצרת בחלק אחר של העין: השכבה הפנימית, שמכילה חלבונים, מיוצרת בתאים שנמצאים בלחמית ושנקראים "תאי גביע". השכבה האמצעית היא שכבה מימית שאותה מייצרת בלוטת הדמעות. השכבה החיצונית היא שכבה שומנית המיוצרת בבלוטות חלב שמצויות על שפת העפעף ומעכבת את אידוי הדמעות. 

רוב האנשים סובלים מתחושת עין יבשה בשל תפקוד לקוי של ייצור של השכבה השומנית וההפרשה שלה. מסיבה זו הדמעות עוברות אידוי מהיר, ולכן העין מתייבשת מהר יותר מהממוצע.

אתם מרגישים שיש לכם חול בעיניים? אתם חשים צריבה ואי נוחות? תחושת עייפות וכבדות בעפעפיים? האם בתנאים ממוזגים יש החמרה בסימנים? כל התסמינים הללו משפיעים לכם על מהלך היום, יתכן ואתם סובלים מעין יבשה.

הגורמים ליובש בעיניים רבים ומגוונים, ושכיחות התופעה הולכת ועולה. הסיבה לכך יכולה לנבוע מסגנון חיים מערבי כגון: מיזוג המרחבים בעבודה ובבית, צפייה ממושכת במסכים לאורך היום, עלייה בתוחלת חיים שכן, בגיל השלישי יש נטייה מוגברת לתסמינים אלו.

בנוסף, ישנם גורמי סיכון כגון: גיל המעבר, מחלות אוטואימוניות, עישון סכרת, מחלות עפעפיים שאינן מטופלות, הרכבת עדשות מגע ממושכת וניתוחי עיניים. כמו כן, תרופות רבות נקשרו כגורמות להחמרת הסימפטומים.

על מנת למנוע את התופעה יש לצמצם את הגורמים שמאיצים אותה. יש ליצור הפוגה בזמני שהייה מול מסך, להקפיד על לחות בחלל מחומם וכן יש לעשות שימוש מבוקר בעדשות מגע. במידה ונוטלים תרופה שעלולה להאיץ יובש עיני, מומלץ להיוועץ עם הרופא לגבי טיפות לחות ללא חומר משמר.

תופעת העין היבשה עלולה לפגוע בתהליך הריפוי אחרי כל ניתוח עיניים. לכן אם סובלים מתסמונת היובש בעיניים, כדאי לשוחח עם הרופא המטפל כיצד יש לנהוג לפני ניתוח עיניים, ומהו המועד הנכון להתקדם לניתוח.

במקרה של יובש בעיניים לפני ניתוח קטרקט, קיימת חשיבות עליונה לטיפול שטח פני העין לפני ניתוח הקטרקט מכמה סיבות. יובש משמעותי עלול לפגוע למדידות הביומטריה ולהוביל לבחירת עדשה לא מדויקת. הדבר אף חשוב הרבה יותר במצבים בהם נשקלת השתלת עדשת פרימיום מסוג טורית, מולטיפוקלית או מולטי טורית. בנוסף, יש לטפל באופן יסודי בבלפריטיס לפני הניתוח.

בשבועות הראשונים לאחר ניתוח קטרקט, מטופלים רבים מתלוננים על יובש בעיניים וסימפטומים של אי נוחות ותחושת גירוי.  במחקרים שונים דווחו על עלייה בשכיחות ובחומרה של עין יבשה לאחר ניתוחים עיניים. בקרב מטופלים שעברו ניתוח קטרקט דווח שיש ירידה בייצור דמעות. כך גם במנותחים שלא סבלו מיובש בעיניים לפני הניתוח וגם בחולי עין יבשה בימים הראשונים לאחר הניתוח. 

חשוב לציין שלאחר חודש תתכן התאוששות מלאה עבור מטופלים שלא סבלו מעין יבשה לפני הניתוח. מטופלים עם עין יבשה חוו זמן התאוששות שארך כחודשיים או שלושה לאחר הניתוח.

התלקחות של עין יבשה לאחר ניתוח קטרקט נגרמת כנראה מסיבות רבות. האטיולוגיה המדויקת לא ברורה אך הגורמים לכך מגוונים. ישנה השערה כי ירידה בתחושת הקרנית עקב חיתוך של עצבים בקרנית, ויש הגורסים כי נזק פוטוטוקסי עקב חשיפה ממושכת לתאורת המיקרוסקופ במהלך הניתוח. בניתוח יש שימוש בחומרי חיטוי וטיפות אלחוש המכילים חומרים משמרים העלולים לפגיעה ביציבות הדמעות. בנוסף חלק מהטיפות לאחר הניתוח עלולות להאט את החלמת שטח פני העין. 

תסמונת העין היבשה יכולה לנבוע מפגם ביצור הדמעות או עקב הרכב לא תקין שלהן, הגורם לאידוי מהיר שלהן. פעילות לא תקינה של העפעפיים ו/או של בלוטות החלב ותאי הגביע אשר בעפעפיים – תגרום ליובש בעיניים. היובש עלול לגרום, בין היתר, לכאבי עיניים, לעייפות בעיניים, לצריבה, לאי נוחות, לרגישות לאור ואף לראייה מטושטשת.

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test