עין טל המומחים לרפואת עיניים

קטרקט

שיתוף:

קטרקט

קטרקט, ובעברית "ירוד", פירושו עכירות של העדשה הטבעית בעין, הגורמת להפרעה בחדות הראיה ואיכותה. הגורם השכיח ביותר לקטרקט הינו הגיל והטיפול היחיד הינו ניתוח. הניתוח כולל הוצאה של העדשה העכורה והשתלת עדשה תוך עינית. זהו הניתוח השכיח ביותר ברפואה עם שיעורי הצלחה גבוהים ביותר.

הגורם השכיח ביותר הינו תהליך ההזדקנות הטבעי של העדשה המתבטא בדר"כ מעל גיל 60 אך יכול להופיע גם בגיל צעיר יותר. גורמים נוספים כוללים: חבלה לעין, מחלות מולדות או נרכשות ונטילת תרופות מסוימות, דוגמת סטרואידים. ככלל, הופעת קטרקט אינה מעידה על מחלה כללית אחרת.

העכירות בעדשה מתבטאת בעיקר בירידה הדרגתית בחדות ובאיכות הראיה, וכן סינוור, שינוי תדיר במרשם המשקפיים, צורך ביותר אור, שינוי בראיית צבעים וכד'. הקטרקט יכול להתפתח בשתי העיניים או בעין אחת בלבד. בשלבים מוקדמים יכול הקטרקט להתבטא כשינוי במספר המשקפיים בלבד, ולאחר מכן חלה ירידה בראיה שלא ניתן לתקנה עם משקפיים.

הטיפול היחיד היעיל הינו ניתוח, שבו מסירים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית צלולה. לא ניתן לרפא או למנוע קטרקט בעזרת תרופות או כל טיפול אחר. ההחלטה על ביצוע ניתוח נקבעת לאחר בדיקה ע"י רופא עיניים ועל פי חומרת ההפרעה בראיה.

1. ניתוח קטרקט

הניתוח מבוצע באופן אמבולטורי (ללא אשפוז) בהרדמה מקומית, ובדרך-כלל אף ללא הזרקה לאזור העין אלא ע"י טיפות או ג'ל. בניתוח מוציאים את חומר העדשה העכור תוך שימור "שקית" (קופסית) העדשה לתוכה משתילים עדשה תוך עינית מלאכותית המחליפה את תפקידה האופטי של העדשה שהוצאה. בשיטת הניתוח המקובלת, "פקואמולסיפיקציה", מבוצע חתך זעיר, באורך כ- 2.0-2.5 מ"מ, דרכו מוחדר מכשיר הרוטט בתדירות גבוהה ביותר (אולטרה-סונית) המרסק את חומר העדשה ושואב החוצה את החלקיקים. דרך אותו חתך זעיר מושתלת עדשה תוך עינית מתקפלת הנפרשת בתוך העין ומקובעת בקופסית העדשה, במקום בו היתה העדשה הטבעית. על פי רוב אין צורך לתפור את החתך הניתוחי.

את הניתוח ניתן כיום לבצע באופן מדויק ובטוח מאד בעזרת מכשיר לייזר חדשני הפועל במרכז עין טל.

2. עדשות תוך עיניות

העדשה התוך עינית הבסיסית הינה חד-מוקדית (מונופוקלית) המאפשרת לראות חד במוקד אחד בלבד (רחוק או קרוב). קיימות כיום עדשות מורכבות יותר ("עדשות פרמיום") רב-מוקדיות (מולטיפוקליות) המאפשרות לראות באותה עין לרחוק-בינוני-קרוב ולהוריד את התלות במשקפיים. עדשות אחרות משולבות עם "צילינדר" ויכולות לתקן עיוות בקרנית (אסטיגמטיזם). ההחלטה על השתלת עדשות פרמיום מתבצעת לאחר בדיקות התאמה ובדיון עם הרופא המנתח.  

ניתוח קטרקט הינו אחד מהמוצלחים ברפואה וסיכויי ההצלחה בו עומדים על כ- 95-98%; אולם, כמו בכל התערבות ניתוחית, גם לניתוח זה יתכנו סיבוכים. הסיבוכים האפשריים כוללים זיהום תוך עיני, פגיעה בשקיפות הקרנית, דימום, התפתחות קרעים והפרדות רשתית, בצקת ברשתית, מיקום לא תקין של העדשה המושתלת ועוד. גורמי סיכון ידועים כוללים קוצר ראיה גבוה, מחלות כגון סכרת ומחלות עיניים נלוות. למירב הסיבוכים קיים טיפול יעיל וניתן לתקנם, ואילו פגיעה משמעותית בראיה עד כדי עיוורון הינה נדירה ביותר.

פרופ' אסיה מסביר על יתרונות עדשות הטריפוקליות, המאפשרות למנותחים ראייה טובה באופן משמעותי למגוון מרחקים. שיפור הראייה הוא גם לטווח ארוך וקצר וגם לטווחי הביניים, הנחוצים כל כך ביום יום.

מהם השלבים לפני הניתוח? איך מתבצעים שלבי ההכנה לניתוח? ומה קורה בניתוח עצמו? מומחי עין טל מסבירים שלב אחר שלב.

ניתוחי קטרקט

הניתוח מבוצע באופן אמבולטורי (ללא אשפוז) בהרדמה מקומית, ובדרך-כלל אף ללא הזרקה לאזור העין אלא ע"י טיפות או ג'ל. מדובר למעשה באלחוש ולא בהרדמה, דהיינו המנותח מודע לכך שמבוצע טיפול בעינו, אך לא חש בכאבים.

שאלות ותשובות בנושא קטרקט

הניתוח מבוצע בדר"כ בהרדמה מקומית (אלחוש) ואינו מלווה בכאב משמעותי במהלך ולאחר הניתוח.
ככלל, לא. הרדמה כללית דרושה רק במקרים מיוחדים כגון ניתוחים בילדים, תשושי נפש ודמנטים, הפרעות נפשיות ומחלות כלליות קשות. מנותחים החוששים מהניתוח יכולים להיעזר בכדור הרגעה אך אין צורך בהרדמה כללית.
שיפור משמעותי בראיה ניתן לצפות תוך ימים ספורים מהניתוח אך במקרים מורכבים יתכן זמן החלמה ממושך יותר.
כמעט תמיד ניתן לחזור לפעילות יום יומית רגילה תוך יום–יומיים לאחר הניתוח.
לא. מאחר והעדשה הוצאה כולה והוחלפה בעדשה מלאכותית.
תאים המצויים ב"קופסית" העדשה הנותרת יכולים לצמוח על גבי הקופסית ולהעכיר אותה, בדרך כלל חודשים או שנים לאחר הניתוח. התחושה היא של ירידה באיכות הראיה, כאילו הקטרקט חזר. הטיפול הינו בעזרת לייזר מרפאתי ("יאג לייזר") והוא יעיל ובטוח.
ניתוח עם פמטו-סקונד לייזר הינו יעיל ובטוח, חיתוך העדשה והקרנית מדויק ומושלם והניתוח מבוצע בצורה איכותית ונוחה. מאידך, אין שינוי בתוצאות האופטיות או בסבוכים ארוכי הטווח.

מרכז עדשות פרמיום: בשורה מהפכנית בניתוחי קטרקט

כיום, בניתוח אחד ועם עדשה אחת ניתן לפתור את בעיית הקטרקט, את הצורך במשקפיים לטווחי הראיה השונים ואת עיוות הראיה (אסטיגמטיזם/"צילינדר").

רופאי קטרקט

במרכז עין טל מנתחים ומטפלים רופאי עיניים מובילים בתחום הקטרקט, בעין טל מתבצעים אלפי ניתוחי עיניים, מאות טיפולי לייזר ובדיקות מתבצעים בעין טל מדיי שנה.

רופאים מטפלים:

זימון תור לעין טל

Odoro Integration Test